Gravele - Hit czy kit?

Rower gravel – hit czy kit?

Gravel po polsku, czyli co to właściwie jest?

Rowery gravel od co najmniej kilku lat stabilnie zajmują pozycję rowerów NAJ: najmodniejszych, najbardziej pożądanych, najpopularniejszych na rynku. Jeśli choć raz w tym czy poprzednich sezonach zastanawiałeś się, jaki rower kupić, prawie na pewno natknąłeś się na to określenie.

Od początku: słowo gravel oznacza z j.angielskiego żwir i właśnie na taką nawierzchnię rowery szutrowe zostały stworzone. Gravele mają swój początek w USA, gdzie znajduje się mnóstwo luźnych piaszczystych dróg. Co ciekawe, pierwsze modele wcale nie były masowo produkowane czy reklamowane. Wręcz przeciwnie – wymyślali je rowerzyści, którzy jeżdżąc po zróżnicowanych amerykańskich trasach szukali roweru zdolnego sprostać zmiennym warunkom. Producenci nie oferowali w tamtym czasie czegoś, co spełniałoby tak wysokie wymagania. Rowerom szosowy brakowało stabilności, MTB ważyły zdecydowanie zbyt dużo i nie pozwalały rozwijać prędkości. Amerykańscy kolarze chcieli czuć wolność, wyzwolić się od ograniczeń sprzętu i po prostu jechać przed siebie ku linii horyzontu.

… Więc sobie to stworzyli. A producenci, obserwując nowy trend, podążyli tym (jedno)śladem. Z jakimi efektami?

Obecnie gravele wywołują zarówno fale entuzjazmu, jak i ostrej krytyki. Opinie są zróżnicowane: niektórzy uznają te rowery za ideał wszechstronności i przygody, a inni za przereklamowane szosówki na szerszych oponach. Dlatego dzisiaj przyjrzymy się, czym gravele być powinny, czym są w rzeczywistości, a do czego jest im bardzo daleko.

 

Gravel a szosa, gravel vs. MTB, gravel vs. cross

W próbach określenia cech i przeznaczenia graveli porównuje się je do innych rowerów, głównie do szosowych, górskich i crossowych. Warto zwrócić uwagę, że rowery szutrowe idealnie wpisują się w nowy trend ograniczania ilości sprzętu na rzecz jego wszechstronności. Gravel ma cechy każdej z wymienionych kategorii; miesza je, łączy, przekształca. W konserwatywnych kręgach uznaje się go za podkategorię roweru szosowego.

Przejdźmy do konkretów.

Geometria roweru i rama  

Rama gravela jest inspirowana rowerem szosowym, ale znacznie bardziej komfortowa i projektowana z myślą o dalekich wyprawach, a nie wyścigach. Łagodniejsze kąty i wyższa główka oznaczają zwiększoną stabilność, co wpływa na poczucie pewności i bezpieczeństwa w siodle. W porównaniu do klasycznych rowerów szosowych gravele tracą odrobinę na zwrotności.

Są wykonywane z trzech podstawowych materiałów:

- stal (Cro-Mo)

- aluminium

- włókno węglowe (carbon)

Każda z tych ram ma swoje plusy i minusy. Rowery stalowe naprawisz w każdym miejscu na świecie bez specjalistycznego serwisu. Karbon sprawi, że Twój gravel będzie wygodniejszy i lżejszy. Materiał, który daje najlepszą relację ceny do jakości oraz jest wszechstronny i pojawia się najczęściej, to aluminium. Zwróć też uwagę na gwarancję – jeśli producent obejmuje swoją ramę dożywotnią gwarancją, można śmiało przypuszczać, że ma ona wysoką jakość.

Z ramą ściśle łączy się widelec; w wyższej jakości gravelach znajdziesz widelce z włókna węglowego. Dzięki nim zyskujesz poprawę prowadzenia, neutralizację części drgań (ZDECYDOWANIE docenisz tę zaletę na szutrowych trasach!) i zmniejszenie wagi całego roweru.

Na widelcu montuje się kolejny bardzo ważny element:

Gravel: jakie opony?

Opony to jeden z podstawowych wyróżników tej kategorii. Są znacznie szersze niż ich szosowe kuzynki, mają też terenowy gęsty bieżnik. Klasycznie w gravelach montuje się ogumienie szerokości 35-41mm. Dla porównania:

- w rowerach szosowych 23-27mm

- w rowerach crossowych 28-37mm

- w rowerach górskich od ok. 48mm wzwyż

Widać, że najbliżej im do rowerów crossowych. Obie te grupy mają podobne przeznaczenie: połączyć w jednej maszynie zalety szosówek i MTB. Zachowują niskie opory toczenia, ale nie tracą też terenowego zacięcia.

Istnieje wielu producentów opon (link: Opony) i różne rodzaje bieżników. Warto wspomnieć, że opony to często jedna z pierwszych eksploatacyjnych części roweru, które się wymienia, żeby zmienić jego charakterystykę i doświadczenie jazdy.

 

Kierownica baranek?

Zakręcona w dół kierownica z klamkomanetkami to znak rozpoznawczy roweru szosowego. Podstawowe gravele korzystają z tego rozwiązania, jednak projektanci i tutaj poszli krok dalej. Szutrówki zyskały specjalne kierownice z flarą, czyli z rozszerzonym dolnym elementem. Baranek nie zgina się bezpośrednio w dół, tylko rozchodzi na boki. W efekcie Twój chwyt na rowerze staje się szerszy. Co to oznacza? Przede wszystkim większą kontrolę. Różnicę czuć przede wszystkim na luźnej nawierzchni.

>> blok cytatu Zwróciłeś kiedyś uwagę, jak szerokie potrafią być kierownice MTB? Właśnie z tego powodu.

Z drugiej strony: szersza kierownica to większe opory powietrza, czyli gorsza aerodynamika niż w rowerach szosowych.

Komponenty rowerowe: hamulce, napęd w gravelu

Ze względu na trudne warunki, do jakich je stworzono, gravele muszą mieć wysokiej jakości osprzęt. Dzięki hamulcom tarczowym (hydraulicznym lub mechanicznym) zyskujesz bezpieczeństwo: to szybsza reakcja i większa skuteczność niż w (lżejszych) V-brake.

Budżetowe gravele korzystają z grup napędów szosowych, takich jak np. Shimano Claris czy Shimano Tiagra. Warto jednak przyjrzeć się modelom zbudowanym na napędach szutrowych. To relatywna nowość. Najlepsze recenzje zbiera Shimano GRX i konkurujący z nim SRAM Apex.

Jaki kupić gravel? Opinie

Wysokiej jakości gravel łączy szybkość roweru szosowego, śmiałość MTB i podaje te cechy w lekki, przyjemny sposób. Popularność tych rowerów nie bierze się znikąd. Nie bez powodu wyrosła wokół nich cała kultura wyścigów gravelowych, bikepackingu czy nawet unikalnych owijek (link: Chwyty, owijki kierownicy. To, co najważniejsze dla nas jako pasjonatów dwóch kółek: gravele dają tyle satysfakcji, że dzięki nim coraz więcej osób jeździ na rowerze. Oby tak dalej!

Poniżej kilka propozycji graveli na każdą kieszeń, które utrzymują świetną jakość, równie świetnie wyglądają i są DOSTĘPNE W SPRZEDAŻY ONLINE. Jeszcze.

Romet Aspre 1 2021 (3 199 zł)

Aspre 1

Zaczynamy od aluminiowego gravela na dożywotniej gwarancji. Romet Aspre 1 jest dostępny w dwóch wersjach kolorystycznych i czterech rozmiarach ramy. Jeździ na osprzęcie Shimano Claris (2x8) z hamulcami tarczowymi. Warto zwrócić uwagę na karbonowy widelec ze zwężaną rurą sterową. Bonus: dostępny na PROROWERY w ratach 0%.

Romet Boreas 1 2021 (4 199 zł)

Boreas 1

Aluminium, dożywotnia gwarancja, karbonowy widelec – to sam początek zalet, które znajdziesz w tegorocznym gravelu Romet Boreas. Wyposażono go w szutrowy napęd SRAM Apex 1x10. Pojedyncza przednia zębatka oznacza niższą wagę i intuicyjne dobieranie przełożeń. Dodaj do tego hamulce tarczowe i opony Michelin Power Gravel 700x40C – aż chce się ruszać w drogę!

Romet Aspre 2 2021 (5 599 zł)

Aspre 2

Prawdopodobnie jeden z najbardziej oczekiwanych graveli roku. W końcu dostępny, Romet Aspre 2021 wyróżnia się doskonałym stosunkiem jakości do ceny. Rower ma aluminiową ramę na dożywotniej gwarancji, taperowany widelec z włókna węglowego i całą masę dodatków, które dodają jemu atrakcyjności, a Tobie przyjemności, prędkości i satysfakcji. Na przykład: kierownica flare z owijką Fizik, pełen napęd Shimano GRX 2x10, hydrauliczne hamulce tarczowe, opony Michelin Power Gravel 40C. Na PROROWERY możesz go mieć już za 112 zł miesięcznie w naszej ofercie ratalnej.

Romet NYK (9 999 zł)

NYK

Stawkę zamyka karbonowy gravel NYK, imponujący swoją wagą (8,5 kg), wyglądem, ale przede wszystkim prowadzeniem. Napęd SRAM Apex 1x11 daje Ci cudowną swoobodę doboru przełożeń na każdych trasach. Kierownica z włókna węglowego zapewnia nowy poziom precyzji prowadzenia i komfortu nawet na wybojach. Dodajmy wysokiej jakości siodło, cztery rozmiary i mocne hamulce; to inwestycja na lata.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu

Sklep internetowy Shoper Premium