Recenzja Romet Jolene 7.2 2023
Recenzja Romet Jolene 7.2 2023

Wstęp

Wiele firm rowerowych w ostatnich latach wycofało się z jednego segmentu rowerowego. Mowa o rowerach dla kobiet. Wszystkie rowery na rynku są „unisex”, czyli dla każdego. Jednakże różnimy się diametralnie w budowie ciała, kobiety i mężczyźni mają zupełnie różne proporcje poszczególnych części ciała, mięśni i układu kostnego. Dobrymi przykładami tutaj są chociażby proporcje przekrok-długość tułowia, czy konstrukcja i wymiary miednicy. Często płeć piękna jest zmuszona wybierać mniejszy rozmiar roweru dla dopasowania przekroku. Później okazuje się, że rower jest zdecydowanie za krótki. 

Pozostały jednak firmy, które w kolekcję rowerów wplatają linie damskie. Jedną z nich jest nasz rodzimy Romet. Dzisiaj prezentujemy rower z tej linii MTB na kole 27,5 cala: Romet Jolene 7.2.

Specyfikacja

Zobaczmy najpierw co znajdziemy w specyfikacji modelu Jolene 7.2. Rower jest zbudowany na bazie ramy aluminiowej. Geometrycznie jest ona zdecydowanie krótsza od męskich odpowiedników, przede wszystkim na krótszy reach. Wysokość rury podsiodłowej w rozmiarze też jest dostosowana pod damską budowę ciała, przez co jest krótsza i pod mniejszym kątem. Dodatkowo obniżona została górna rura roweru, aby wsiadanie, zsiadanie i zejście przed siodełko w trakcie postojów nie był problemem. Romet na ramę daje dożywotnią gwarancję. Tak jak wspomnieliśmy, rower jest przystosowany pod koło 27,5 cala.

Za komfort w trakcie jazdy odpowiada amortyzator SR Suntour XCE DS 100 mm. Jest to amortyzator sprężynowy z możliwością dostosowania wstępnego naprężenia sprężyny. Dzięki niemu jazda jest o wiele bardziej komfortowa, szczególnie w trakcie wypadów w teren. Amortyzator jest oczywiście dostosowany pod hamulce tarczowe oraz jest wyposażony w oś QR 9mm.

W rowerze znajdziemy bardzo uniwersalny napęd. Mamy tutaj system 3x8, za przednie przełożenia odpowiada przerzutka Shimano Tourney, za tylne zaś Shimano Acera. Cały napęd obsłużymy wygodnymi manetkami Shimano, które także są kompatybilne z klamką hamulca. Napęd pracuje równo, doświadczymy również płynnej zmiany przełożeń.

Największym atutem konfiguracji są hamulce. Wspomnieliśmy już przy amortyzatorze o tarczach, dodatkowo hamulce są hydrauliczne i pochodzą od japońskiego producenta Shimano. W rowerze znajdziemy popularny model MT200 często spotykany w rowerach górskich. Popularność MT200 nie jest przypadkowa: są to bezawaryjne hamulce o dużej sile hamowania. Tarcze, na których opiera się cała konstrukcja występują w rozmiarze 160mm. 

Przejdźmy do kół. Na aluminiowych obręczach produkowanych przez Rometa znajdziemy opony Xtra Action, o grubości 2,1 cala. Ich bieżnik wskazuje raczej na suche warunki pogodowe, jednak bez problemu rower radzi sobie też w trakcie deszczu. 

Pozostałe komponenty pochodzą od Rometa. Wśród nich znajdują się mostek o długości 90 mm, sztyca 300mm w standardzie 31,6 oraz kierownica o długości 680mm. Te wartości nie są przypadkowe i także są dostosowane pod damską geometrię roweru.

Wrażenia z jazdy

Przede wszystkim na samym początku jazdy wyłania się jego najlepsza cecha. Od pierwszych minut na rowerze doświadczymy wysokiego poziomu komfortu. Z racji krótkiego reach’a na Jolene 7.2 jesteśmy dość wyprostowani. To też zasługa krótkiego mostka oraz wąskiej kierownicy. Dzięki temu mamy też sporo kontroli nad rowerem. W trakcie zjazdów możemy stanąć na pedałach, pochylić się do przodu i szeroko ustawić łokcie dla lepszej kontroli. W wypadku szerszej kierownicy byłoby to zdecydowanie utrudnione.

Geometria i pierwsze odczucia z jazdy wskazują nam na przeznaczenie roweru. Jolene 7.2 najlepiej spisze się na codziennej jeździe, wypadach do lasu i poprawianiu kondycji. Wedle tej specyfikacji amortyzator sprawuje się bardzo dobrze. Nierówności, które znajdziemy na leśnych ścieżkach nie stanowią dla niego wyzwania. Możliwość regulacji wstępnego naprężenia sprężyny pozwala na dostosowanie go do terenu jazdy: na asfalcie i ścieżkach rowerowych możemy pokrętło dać na maksa aby amortyzator nie reagował na pedałowanie, a w terenie możemy rozluźnić sprężynę, aby amortyzator pracował na nierównościach.

Jeżeli chodzi o możliwości napędu, to mamy bardzo uniwersalny zestaw. Bardzo często znajdziemy podobną konfigurację w rowerach crossowych czy trekkingowych. 3x8 to zakres szeroki na długie dystanse. Bez problemu dobierzemy na nim przełożenie do warunków panujących na drodze. Przerzutki pracują bez zarzutów. Jedynym elementem, którego może tu zabraknąć jest system SGS+. Bardzo często w trakcie jazdy po nierównościach uderzamy łańcuchem o dolne widełki. Rower posiada długi łańcuch z racji konfiguracji co też potęguje efekt. Warto założyć więc na tylne widełki osłonę.

Dzięki zastosowanym hamulcom mamy też bardzo bezpieczny rower. W terenie pozwolą na bardziej śmiałe manewry, a w trakcie jazdy po asfalcie będą gotowe na sytuacje awaryjne. Nie zawiedliśmy się na nich w trakcie testowania roweru. Z hamowaniem ściśle związana jest też trakcja. W mokrych warunkach pogodowych kołom zdarzało się złapać uślizg. Musimy uważać szczególnie w głębokim i gęstym błocie. W bardziej suchych warunkach opony w trakcie jazdy trzymają się twardo ziemi.

Podsumowanie

Jolene 7.2 jawi się nam jako rower długodystansowy, z komfortową geometrią i specyfikacją dostosowaną do uniwersalnej i mniej agresywnej jazdy. Najbardziej skorzystają z niej rowerzystki zaczynające przygodę z kolarstwem. Zaprasza do tego nie tylko geometria, ale także i cena: 2699 PLN. W tej sumie dostajemy bardzo dużo, a sam rower zwraca nam inwestycję w postaci niezapomnianych przygód na nim. Nam na Jolene 7.2 pokonywało się kilometry bardzo przyjemnie i mamy nadzieję, że wam również rower przypadnie do gustu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu

Sklep internetowy Shoper Premium