ROWER ELEKTRYCZNY: wszystko, co warto wiedzieć
Jeśli nie spędziłeś ostatnich lat pod kamieniem, z pewnością coś już kojarzysz na temat rowerów elektrycznych. Niezależnie od swojego podejścia do tych maszyn, chcesz dowiedzieć się więcej. Po to jesteśmy! Zbieramy i podsumowujemy wiedzę o e-bike’ach, aby za jednym razem rozwiać wszystkie twoje wątpliwości.
Nie zawiedziemy również osób, które rozważają kupno roweru elektrycznego: w dalszej części artykułu mamy dla was konkretne propozycje dostępne od ręki w różnych kategoriach:
- e-MTB
- e-Cross
- e-Trekking
- e-City
Zaczynamy!
Co to jest rower elektryczny? Czy trzeba pedałować?
Cytując Prawo o ruchu drogowym, rower elektryczny to:
pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Z tej definicji wynika kilka ważnych informacji:
- na rowerze elektrycznym TRZEBA pedałować: jest napędzany siłą mięśni rowerzysty oraz silnikiem, czyli nie pojedzie bez naciśnięcia na pedały (pojazd, który porusza się bez udziału twojej siły, to motorower)
- rowery elektryczne, które fabrycznie poruszają się z prędkością 40/45 km/h, powinny mieć tablice rejestracyjne i jeździć po jezdni (a nie drodze dla rowerów), bo w świetle prawa są motorowerami
- w większości rowerów elektrycznych napęd wyłącza się przy przekroczeniu prędkości 25 km/h
- jeśli jedziesz rowerem elektrycznym, obowiązują cię te same zasady, co pozostałych rowerzystów w kwestii jazdy oraz obowiązkowego wyposażenia
Przepisy i prędkość na rowerze elektrycznym
Przypomnijmy: tak jak w przypadku klasycznego roweru, do prowadzenia roweru elektrycznego nie potrzebujesz dodatkowych uprawnień, jeśli masz powyżej 18 lat. Osoby w wieku 10-18 lat muszą mieć kartę rowerową. Jeszcze młodsze dzieci nie mogą jeździć bez opiekuna i w świetle prawa traktowane są jako piesi, nawet jeśli są na rowerze (jednak póki co niewiele nam wiadomo o dziecięcych rowerach elektrycznych).
Obowiązkowe wyposażenie e-bike’a na drodze publicznej to:
- sprawny hamulec
- odblaski i światła z przodu i z tyłu
- sygnał dźwiękowy.
Nie potrzebujesz żadnych dodatkowych dokumentów.
Rowery elektryczne wyposażone są w mechanizm, który wyłącza dodatkowe zasilanie, kiedy przekroczysz ustawową prędkość. Dalej jedziesz już o własnych siłach. System aktywuje się ponownie, reagując na pedałowanie i obniżenie prędkości.
Dlaczego rower elektryczny jest drogi?
E-bike to koszt od ok. 5 000 zł w górę. Poza typowym wyposażeniem i osprzętem, ma on system wspomagania, na który składają się kontroler, akumulator i silnik. Zależnie od jakości i mocy tych elementów oraz ich umiejscowienia w rowerze, kwoty różnią się.
Najwyżej cenione są modele, w których bateria jest zintegrowana w ramie, a napęd znajduje się w korbie (tzw. silnik centralny). Daje to atrakcyjny wygląd i dobre osiągi, przydatne szczególnie w elektrycznych rowerach górskich.
Przykładem może być nowość 2022 polskiej marki Romet: premierowy e-Rambler łączy wszechstronność swojego analogowego odpowiednika i wysokiej jakości napęd 250 W. Bateria 480 Wh pozwala przemierzać dalekie trasy pod górę i w terenie. Osiągi widać na nowoczesnym ekranie LCD. Miłośnicy MTB docenią napęd Shimano Deore, amortyzator przedni 100 mm, hydrauliczne hamulce tarczowe i duże koła 29” z oponami Michelin.
Rower Górski Elektryczny ROMET e-Rambler E9.0 2022 PROROWERY.PL
W ekonomicznych modelach, głównie rekreacyjnych, spotyka się silniki w piaście: takie rozwiązanie obniża koszty, dzięki czemu coraz więcej osób może sobie pozwolić na rower elektryczny.
Rower elektryczny ROMET LEGEND 2021 PROROWERY.PL
Ten miejski rower elektryczny kosztuje 5 4999 zł i korzysta z systemu Bafang. Zamontowano jasny kontroler LCD, silnik 250W w tylnym kole i wydajną baterię 340 Wh. Warto też wspomnieć o komponentach Shimano, regulowanym wsporniku kierownicy i zintegrowanym oświetleniu.
Zamontowanie systemu wspomagania elektrycznego zwiększa wagę roweru o ok. 6-8 kg.
Rower elektryczny vs zwykły
Rowery elektryczne to nadal kontrowersyjne zagadnienie, które rozpala dyskusje na forach tematycznych i nie tylko. Wiele rozterek dotyczy „drogi na skróty”, jaką ma zapewniać dodatkowa moc.
Liczymy, że każdy, kto ma wątpliwości, znajdzie swoją okazję do wypróbowania e-bike’ów. Bo, szczerze – to po prostu świetna zabawa! Nietrudno znaleźć korzyści i okazje, w których rowery elektryczne sprawdzą się rewelacyjnie; od leczenia kontuzji i wspierania starszych, przez sprawne poruszanie się po mieście, aż po szalone wycieczki po górach i rodzinne wyprawy z przyczepkami, które ktoś przecież musi wieźć…
Inny zarzut dotyczy wpływu na środowisku. A czy wiecie, że rower elektryczny zostawia tylko o 1 gram więcej C02 na kilometr, niż klasyczny? To nadal DWANAŚCIE RAZY MNIEJ niż samochód osobowy.
Jaki rower elektryczny wybrać?
Na koniec prezentujemy jeszcze obiecane modele z segmentów e-cross i e-trekking. We wcześniejszej części artykułu wybraliśmy dla ciebie elektryczny rower górski i miejski.
Mało? Sprawdź wszystkie dostępne modele TUTAJ: https://prorowery.pl/pl/c/Elektryczne/1728
Modele turystyczne e-cross:
- Romet e-Orkan w wersji damskiej lub męskiej (z prostym albo obniżonym przekrokiem)
Rower elektryczny ROMET E-ORKAN 2 D 2021 PROROWERY.PL
Rower elektryczny ROMET E-ORKAN 1 M 2021 PROROWERY.PL
E-trekking dla tych, którzy uwielbiają mieć wszystko przy sobie:
Rower elektryczny ROMET E-WAGANT 1 2021 PROROWERY.PL