ROWER ELEKTRYCZNY: wszystko, co warto wiedzieć

ROWER ELEKTRYCZNY: wszystko, co warto wiedzieć

Jeśli nie spędziłeś ostatnich lat pod kamieniem, z pewnością coś już kojarzysz na temat rowerów elektrycznych. Niezależnie od swojego podejścia do tych maszyn, chcesz dowiedzieć się więcej. Po to jesteśmy! Zbieramy i podsumowujemy wiedzę o e-bike’ach, aby za jednym razem rozwiać wszystkie twoje wątpliwości.

Nie zawiedziemy również osób, które rozważają kupno roweru elektrycznego: w dalszej części artykułu mamy dla was konkretne propozycje dostępne od ręki w różnych kategoriach:

- e-MTB

- e-Cross 

- e-Trekking

- e-City

Zaczynamy!

 

Co to jest rower elektryczny? Czy trzeba pedałować?

Cytując Prawo o ruchu drogowym, rower elektryczny to:

pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Z tej definicji wynika kilka ważnych informacji:

- na rowerze elektrycznym TRZEBA pedałować: jest napędzany siłą mięśni rowerzysty oraz silnikiem, czyli nie pojedzie bez naciśnięcia na pedały (pojazd, który porusza się bez udziału twojej siły, to motorower)

- rowery elektryczne, które fabrycznie poruszają się z prędkością 40/45 km/h, powinny mieć tablice rejestracyjne i jeździć po jezdni (a nie drodze dla rowerów), bo w świetle prawa są motorowerami

- w większości rowerów elektrycznych napęd wyłącza się przy przekroczeniu prędkości 25 km/h

- jeśli jedziesz rowerem elektrycznym, obowiązują cię te same zasady, co pozostałych rowerzystów w kwestii jazdy oraz obowiązkowego wyposażenia

rower elektryczny dla kobiet

 

Przepisy i prędkość na rowerze elektrycznym

Przypomnijmy: tak jak w przypadku klasycznego roweru, do prowadzenia roweru elektrycznego nie potrzebujesz dodatkowych uprawnień, jeśli masz powyżej 18 lat. Osoby w wieku 10-18 lat muszą mieć kartę rowerową. Jeszcze młodsze dzieci nie mogą jeździć bez opiekuna i w świetle prawa traktowane są jako piesi, nawet jeśli są na rowerze (jednak póki co niewiele nam wiadomo o dziecięcych rowerach elektrycznych).

Obowiązkowe wyposażenie e-bike’a na drodze publicznej to:

- sprawny hamulec

- odblaski i światła z przodu i z tyłu

- sygnał dźwiękowy.

Nie potrzebujesz żadnych dodatkowych dokumentów.

Rowery elektryczne wyposażone są w mechanizm, który wyłącza dodatkowe zasilanie, kiedy przekroczysz ustawową prędkość. Dalej jedziesz już o własnych siłach. System aktywuje się ponownie, reagując na pedałowanie i obniżenie prędkości.

 

Dlaczego rower elektryczny jest drogi?

E-bike to koszt od ok. 5 000 zł w górę. Poza typowym wyposażeniem i osprzętem, ma on system wspomagania, na który składają się kontroler, akumulator i silnik. Zależnie od jakości i mocy tych elementów oraz ich umiejscowienia w rowerze, kwoty różnią się.

Najwyżej cenione są modele, w których bateria jest zintegrowana w ramie, a napęd znajduje się w korbie (tzw. silnik centralny). Daje to atrakcyjny wygląd i dobre osiągi, przydatne szczególnie w elektrycznych rowerach górskich.

Przykładem może być nowość 2022 polskiej marki Romet: premierowy e-Rambler łączy wszechstronność swojego analogowego odpowiednika i wysokiej jakości napęd 250 W. Bateria 480 Wh pozwala przemierzać dalekie trasy pod górę i w terenie. Osiągi widać na nowoczesnym ekranie LCD. Miłośnicy MTB docenią napęd Shimano Deore, amortyzator przedni 100 mm, hydrauliczne hamulce tarczowe i duże koła 29” z oponami Michelin.

Rower elektryczny e-rambler

Rower Górski Elektryczny ROMET e-Rambler E9.0 2022 PROROWERY.PL

W ekonomicznych modelach, głównie rekreacyjnych, spotyka się silniki w piaście: takie rozwiązanie obniża koszty, dzięki czemu coraz więcej osób może sobie pozwolić na rower elektryczny.

Rower elektryczny ROMET LEGEND 2021 PROROWERY.PL

Ten miejski rower elektryczny kosztuje 5 4999 zł i korzysta z systemu Bafang. Zamontowano jasny kontroler LCD, silnik 250W w tylnym kole i wydajną baterię 340 Wh. Warto też wspomnieć o komponentach Shimano, regulowanym wsporniku kierownicy i zintegrowanym oświetleniu.

 

Zamontowanie systemu wspomagania elektrycznego zwiększa wagę roweru o ok. 6-8 kg.

 

Rower elektryczny vs zwykły

Rowery elektryczne to nadal kontrowersyjne zagadnienie, które rozpala dyskusje na forach tematycznych i nie tylko. Wiele rozterek dotyczy „drogi na skróty”, jaką ma zapewniać dodatkowa moc.

Liczymy, że każdy, kto ma wątpliwości, znajdzie swoją okazję do wypróbowania e-bike’ów. Bo, szczerze – to po prostu świetna zabawa! Nietrudno znaleźć korzyści i okazje, w których rowery elektryczne sprawdzą się rewelacyjnie; od leczenia kontuzji i wspierania starszych, przez sprawne poruszanie się po mieście, aż po szalone wycieczki po górach i rodzinne wyprawy z przyczepkami, które ktoś przecież musi wieźć…

Inny zarzut dotyczy wpływu na środowisku. A czy wiecie, że rower elektryczny zostawia tylko o 1 gram więcej C02 na kilometr, niż klasyczny? To nadal DWANAŚCIE RAZY MNIEJ niż samochód osobowy.

 

Jaki rower elektryczny wybrać?

Na koniec prezentujemy jeszcze obiecane modele z segmentów e-cross i e-trekking. We wcześniejszej części artykułu wybraliśmy dla ciebie elektryczny rower górski i miejski.

Mało? Sprawdź wszystkie dostępne modele TUTAJ: https://prorowery.pl/pl/c/Elektryczne/1728

Modele turystyczne e-cross:

e-cross rower elektryczny

- Romet e-Orkan w wersji damskiej lub męskiej (z prostym albo obniżonym przekrokiem)

Rower elektryczny ROMET E-ORKAN 2 D 2021 PROROWERY.PL

Rower elektryczny ROMET E-ORKAN 1 M 2021 PROROWERY.PL

rower elektryczny-romet.pl

E-trekking dla tych, którzy uwielbiają mieć wszystko przy sobie:
Rower elektryczny ROMET E-WAGANT 1 2021 PROROWERY.PL

do góry
Sklep jest w trybie podglądu

Sklep internetowy Shoper Premium