Rower górski niejedno ma imię i wiedzą o tym nie tylko wyczynowi kolarze. Przez wiele dziesiątek lat to właśnie MTB był uznawany za najbardziej wszechstronny rower. Czasy jeżdżenia wszędzie ciężkim, terenowym rowerem na kołach 26” z szerokimi oponami na szczęście minęły. Teraz wybór jest znacznie szerszy; od modeli miejskich, przez trekkingowe, aż po sportowe w każdym wydaniu (gravele, szosowe, górskie).
Dziś skupiamy się na cechach i właściwościach poszczególnych rodzajów MTB. Podstawowy podział to:
- hardtail (sztywniak), czyli rower z przednim amortyzatorem
- full suspension (full, FS), czyli model w pełni zawieszony, z dwoma amortyzatorami
- nie zapominajmy też o e-MTB (elektrycznych rowerach górskich): te maszyny występują zarówno w wersji HT, jak i FS, i mają coraz szerszą bazę odbiorców i fanów.
Romet e-Rambler to nowość na rynku: elektryczny hardtail, który łączy terenowe zacięcie MTB i wszechstronność, a do tego ma wydajne wspomaganie. Daje mnóstwo przyjemności z jazdy w różnych warunkach i zaskakuje niską w swojej kategorii ceną.
Najlepszy MTB dla Ciebie
Ilość dostępnych opcji może przytłoczyć, dlatego pamiętaj o podstawowym kryterium wyboru: rower ma NAJLEPIEJ odpowiadać tobie, a szczególnie twojej sylwetce i sposobie jazdy. Wyznaczniki takie jak cena, wielkość amortyzatora czy materiał ramy wcale nie są jednoznacznymi wyznacznikami dla rowerów górskich.
Ważne jest, aby wybrać pojazd, który będzie odpowiedni do twojego poziomu i aspiracji. W ten sposób możesz zyskać nie tylko środek transportu, ale wręcz kompana, który będzie się rozwijał razem z tobą, poprawi kondycję i da mnóstwo satysfakcji.
Jeśli masz kiepską kondycję i dopiero zaczynasz albo twoim celem jest przekonanie drugiej osoby do aktywności, rower elektryczny może być rozwiązaniem dla ciebie.
Zacznij od zastanowienia się:
- Na czym ci najbardziej zależy?
- Gdzie będziesz jeździć?
- Czy bardziej cieszy cię prędkość, czy odkrywanie nowych terenów?
Jaką ramę roweru wybrać, czyli najważniejsza część MTB
Jeśli nie kupujesz tekstów o tym, że rama to serce roweru, pomyśl w ten sposób: najróżniejsze komponenty możesz z czasem wymienić, ale ten zostanie z tobą najdłużej. Od ramy zależy komfort jazdy i pozycja na rowerze.
Ważny jest materiał, z jakiego zbudowano rower. Najczęściej będzie to włókno węglowe (carbon) lub aluminium. Stop może mieć różną jakość, wytrzymałość i wagę; warto rozejrzeć się za producentami, którzy oferują dożywotnią gwarancję, bo to swego rodzaju poręczenie o wysokiej jakości.
W ostatnich latach w MTB dominuje geometria progresywna: rowery są wydłużone (co poprawia stabilność), a mostek skrócony (to dodaje sterowności). Stosuje się większe koła 29”. Szersza baza wpływa na zwiększoną prędkość. Wszystkie te cechy są szczególnie widoczne i podkreślone w modelach full suspension.
Im mniejszy kąt główki ramy, tym większa stabilność.
Hardtaile, projektowane na krótszej bazie kół i z relatywnie stromą główką ramy, wygrywają w kwestii prowadzenia; zwinniej reagują w ciasnych zakrętach.
Romet Mustang M4 2022 to hardtail zmierzający w stronę MTB XC: amortyzator 100 mm pracuje płynnie i zachęca do podejmowania terenowych wyzwań, a koła 29” niosą szybko i pewnie. Zastosowano napęd Shimano Deore 1x10. Rama jest wykonana z aluminium i podlega dożywotniej gwarancji.
Osprzęt MTB: napęd, hamulce, amortyzator, koła
Po doborze ramy warto przyjrzeć się komponentom.
Jak już wspomnieliśmy, w ostatnim czasie MTB mają montowane koła 29” ze względu na większą powierzchnię styku z podłożem, która przekłada się na szybszą jazdę. Inne możliwe rozmiary to 27.5” lub (rzadziej) 26”.
W jeździe terenowej przydatne jest pamiętać o ciśnieniu: możesz je dopasowywać do aktualnych potrzeb. Niższe ciśnienie w oponach to większa przyczepność, ale tez więcej wysiłku.
Fulle zwykle mają fabrycznie montowane szersze opony. Szerokość opon w MTB zaczyna się zwykle od ok. 2”. Jest to element roweru, który zwykle wymienia się jako jeden z pierwszych, gdy chce się coś zmienić w jeździe.
Focus Thron 6.9 Green to MTB full suspension z oponami Maxxis 2.4”, amortyzacją 130 mm i napędem Shimano Deore 1x12: zachęca do obudzenia w sobie dziecka i nieograniczonej zabawy na szlakach.
Napęd MTB miewa najróżniejsze zakresy przełożeń:
- 3x9; klasyczne konstrukcje dają maksymalną swobodę dobrania biegu (przydatne w zróżnicowanym terenie)
- 2x8, 2x9; kompromisowe rozwiązanie
- w wyższych modelach stosuje się aktualnie pojedynczą zębatkę: 1x10, 1x11 i 1x12, co sprawia, że napęd staje się lżejszy i intuicyjny.
Preferowane w MTB są hamulce tarczowe, najlepiej hydrauliczne. Wielkość tarczy zależy od przeznaczenia roweru; najczęściej spotyka się średnicę 160-180 mm, a niektóre modele mają montowane tarcze hamulcowe aż do 203 mm.
Teraz to, na co wszyscy czekają: amortyzacja, czyli kluczowa cecha MTB. Amortyzator przedni (widelec) ma zwykle 100-120 mm w hardtailach. Modele full suspension mają nie dość, że większy skok widelca to jeszcze drugi amortyzator z tyłu – damper. Warto jednak pamiętać, że fulle są wolniejsze i mniej zwrotne.
Focus Jam 6.9 to full z amortyzacją 150 mm, dostępny w preferencyjnych formach finansowania
Cena MTB
Ostatnią istotną kwestią, jaką warto poruszyć przy wyborze roweru górskiego, jest budżet. Bardzo przydatne będzie, jeśli na początku określisz kwotę, którą możesz w przybliżeniu przeznaczyć na sprzęt.
Zasada jest prosta:
Hardtail będzie miał wyższej klasy osprzęt niż full w podobnej cenie.
Wynika to z kosztu dampera oraz bardziej skomplikowanej budowy ramy. Prostsza konstrukcja hardtaila oznacza więc, że w tym samym budżecie producent może sobie pozwolić na zamontowanie lepszego wyposażenia, np. napędu czy hamulców.
W obecnym sezonie ceny MTB startują od ok. 2 000 za podstawowe konstrukcje entry level (idealne na początek przygody, żeby sprawdzić, czy to coś, co ci odpowiada). Kwota 3 500-4 000 zł daje już możliwość zakupu nowoczesnego HT z dobrym osprzętem. Profesjonalne maszyny przekraczają budżet kilkunastu tysięcy zł. Ceny modeli full suspension są wyższe. W środowisku osób jeżdżących MTB przeważa opinia, że hardtaile są lepsze na początek, bo pozwalają lepiej uczyć się techniki jazdy.
Orbea ALMA H10 Eagle : wysokiej jakości hardtail z nowoczesną geometrią.